Всесвітній день відмови від покупок

Дата події є унікальною для кожного року.

Щороку наприкінці листопада люди у багатьох країнах світу на добу відмовляються від будь-яких покупок, нагадуючи собі про те, що надмірне споживання є небезпечною суспільною тенденцією.

День відмови від покупок (Buy Nothing Day) у Північній Америці відзначають у першу п’ятницю після американського Дня подяки (а в Європі наступного дня — у суботу), тобто у традиційний час початку різдвяних розпродажів у всьому світі. Цього дня магазини отримують від 20 до 50% свого річного виторгу, а в масових тиснявах у найбільших торгових центрах щороку гинуть люди. Не без частки сарказму цієї п’ятниці листопада називають «Чорною п’ятницею» (Black Friday).

Саме цього дня громадські активісти закликають максимально здорово ставитися до своїх покупок та протестують проти суспільства споживання.

Ідея цього свята-акції зародилася в Америці 1992 року. З ініціативою відмовитись від покупок виступив канадський журналіст естонського походження Калле Ласн (Kalle Lasn). На його думку, причину фінансової кризи потрібно шукати не у ліквідності чи нерегульованих ринках, а в культурі надмірного та бездумного споживання.

Найбільш відомий аргумент апологетів акції полягає в тому, що у країнах з високим рівнем життя проживає лише 20% населення земної кулі, а використовують вони понад 80% усіх природних ресурсів Землі. Що є не лише несправедливим розподілом багатств нашої планети, а й завдає надмірної шкоди навколишньому середовищу.
У 2001 році за підтримки сайту Adbusters ця акція набула всесвітнього масштабу, День відмови від покупок крім Мексики, Канади та США пройшов ще в 55 країнах. Наразі до проведення подібних акцій приєдналося ще 10 держав.

Умови участі у цій акції прості — протягом 24 години потрібно відмовитися від будь-яких придбань. Крім того, активісти проводять акції під девізом «Заради миру на землі нічого не купуй!», щоби привернути увагу громадськості. Акції являють собою мирні демонстрації в торгових центрах, а також показ «антирекламних» роликів, які повідомляють про те, що середній житель США купує у п’ять разів більше товарів, ніж мексиканець, удесятеро більше, ніж китаєць, і в тридцять разів більше, ніж громадянин Індії

ВІТАННЯ