Чорна п’ятниця

Дата події є унікальною для кожного року.

Щорічно в першу п’ятницю після американського Дня Подяки (зазвичай – останній тиждень листопада) стартує знаменита Чорна п’ятниця (Black Friday) – день, який зовсім не відповідає своїй похмурій назві. Адже Чорна п’ятниця – це одна з найяскравіших і найзабутніших п’ятниць на рік, це день величезних знижок та розпродажів, це головне свято для всіх шопоголіків та відмінне рішення для тих, хто хоче заощадити.

Саме з Чорної п’ятниці у західних країнах розпочинається традиційний різдвяний сезон розпродажів, коли можна придбати найрізноманітніші товари за дуже вигідними цінами, адже розмір знижок коливається від 30 до 90% залежно від груп товарів.

Традиція цього нестримного шопінгу виникла в Америці ще в 19 столітті, коли найбільші торгові мережі почали влаштовувати грандіозні передріздвяні розпродажі, стимулюючи покупців на покупки неймовірними розмірами знижок, бонусів, особливими подарунками тощо. А сам термін «Чорна п’ятниця» з’явився лише 1966 року у Філадельфії.

Існує дві загальноприйняті версії про походження назви. По одній день так називали через величезні пробки на дорогах, які утворювалися наступного дня після Дня подяки. З іншого боку, назва Чорна п’ятниця походить завдяки способу ведення бухгалтерської звітності цього дня. Збитки записували червоним чорнилом, а прибуток – чорним, а оскільки виручка у цей день була величезною, то й чорний колір у звітності переважав.

Так чи інакше, ця традиція грандіозних розпродажів набула такого успіху, що швидко поширилася і в інших країнах. Саме цього дня сотні мільйонів людей по всьому світу змітають із полиць навіть найзалежаліший товар, приносячи продавцям місячні прибутки. Сьогодні Чорна п’ятниця – найпопулярніший міжнародний тренд. Але саме в Америці на цей день чекають з особливим нетерпінням. Напередодні, ще до півночі, в торгових центрах і магазинах американських міст ніде яблуку впасти – передбачливі покупці займають чергу заздалегідь, а деякі навіть ночують біля входу до магазинів. Адже на перших покупців чекають серйозні знижки (від 50 до 80%). До того ж у Чорну п’ятницю багато магазинів відкриваються дуже рано – близько 5 години ранку, а деякі найбільші торговельні мережі – навіть опівночі.

Хоча цей день не є офіційним святом, але багато американців беруть відгул, звичайно ж, крім співробітників роздрібної торгівлі. А магазини та торговельні мережі роблять все, щоб залучити покупців.

Здавалося б, така «щедра» політика має завдавати збитків представникам торгівлі. Проте великий потік покупців сповна компенсує низькі ціни, до того ж попереду Різдво, і придбання товарів стає просто «необхідністю» у людей. Таким чином, магазини за один день «вбивають» трьох зайців: залучають великий потік покупців, забезпечують швидкий рух товару та отримують добрий прибуток. До речі, не треба думати, що у розпродажі беруть участь лише знижені в ціні або непопулярні товари. Оскільки продавець у будь-якому випадку залишається у виграші, тому знижки поширюються і на найкращі товари в асортименті. До того ж, вже традиційно фірми-виробники техніки та побутових товарів приурочують випуск нової лінійки продукції до цього періоду. Так вони як стимулюють попит, а й роблять рекламу новому товару.

Ще одна важлива відмінність Чорної п’ятниці – товар, придбаний в цей день, повернути в магазин (з будь-якої причини) вважається поганим тоном. Тому і відсоток повернення покупок невеликий, що також на руку продавцям. Але й покупець залишається у виграші, адже багато хто заздалегідь планує покупки і купує їх у Чорну п’ятницю з великою вигодою. А під знижки цього дня потрапляють практично всі категорії товарів, від продуктів до побутової техніки. Найбільш ходовими традиційно залишаються електроніка, одяг та іграшки.

Хоча по телевізору щорічно ми бачимо величезні натовпи людей, які штурмують у Чорну п’ятницю магазини в США і змітають з прилавків все – від шкарпеток до величезних плазмових панелей, коли часу на розгляд і роздуми немає і часом не обходиться без травм, але популярність цієї події не стає менше. І загалом «свято справжніх шопоголиків» приносить справжнє задоволення всім його учасникам. За статистикою, у Чорну п’ятницю американська родина може в середньому заощадити від кількох сотень до тисяч доларів. Щороку вони залишають у магазинах по $60 мільярдів, що можна порівняти з річним бюджетом невеликої країни.

Треба також сказати, що у Європі «Чорна п’ятниця» проходить інакше. Так, традиція робити знижки напередодні Різдва зберігається, але все відбувається більш чинно і благородно. У багатьох європейських країнах чесність знижок у торгових точках контролюється державою, а ще й інтернет-магазини не відстають від своїх «реальних» колег. Останнім часом все більше європейців купують у ці дні, не залишаючи свого житла.

Якщо і ви вирішили взяти участь у Чорній п’ятниці, бажаємо вам приємного шопінгу та максимальних знижок!

ВІТАННЯ